fot. Krzysztof Bieliński
Białystok Puppet Theatre / Białystok Puppet
Theatre [Polska / Poland]
SZEWCY / THE SHOEMAKERS
autor / author: Stanisław Ignacy Witkiewicz
reżyseria / direction: Konrad
Dworakowski
opracowanie dramaturgiczne /
dramaturgy: Martyna Lechman
scenografia / stage design: Marika
Wojciechowska
muzyka / music: Piotr Klimek
obsada / cast: Magdalena
Ołdziejewska, Łucja Grzeszczyk, Ewa Żebrowska, Adam Zieleniecki, Paweł
S. Szymański, Artur Dwulit, Michał Jarmoszuk, Błażej Piotrowski, Mateusz
Smaczny, Piotr Wiktorko
Szewcy. Naukowa sztuka ze
„śpiewakami” w trzech aktach powstała
w latach 1927 – 1934 jako efekt literackich, plastycznych i filozoficznych
poszukiwań Witkacego. Dopiero w 1948 r. wydano ją po raz pierwszy, a wystawiono
w r. 1957. To ostatni dramat autora, kwintesencja katastroficznej wizji
człowieka, władzy, kultury. To wciąż współczesna i nośna polemika nie tylko z
kanonem polskiego romantyzmu, ale również z witkiewiczowską teorią Czystej
Formy.
Szewcy wymykają się łatwej interpretacji czy
ocenie, toteż wciąż inspirują do analizy losu jednostki, bezradnej wobec
totalitaryzmu i nieuchronnych wynaturzeń każdej władzy. Są sztuką wręcz
zatrważająco nowoczesną, profetyczną w obrazie degrengolady systemu wartości i
wszelkich dokonań naszej cywilizacji, cywilizacji - jak rewolucja – pożerającej
własne dzieci.
W ścieżce dźwiękowej
wykorzystano fragmenty pieśni „Der Zwerg” Franciszka Schuberta, pieśń
tradycyjną „Bandiera rossa” (słowa Carlo Tuzzi) oraz tradycyjną muzykę bawarską.
The
Shoemakers. The scientific play with “singers” in three acts was created in the
years 1927 - 1934 as a result of Witkacy’s literary, artistic and philosophical
explorations. It was not published for the first time until 1948 and was staged
in 1957. This is author’s last drama, the quintessence of a catastrophic vision
of man, power and culture. It is still a contemporary and powerful polemic not
only with the canon of Polish Romanticism, but also with Witkiewicz’s theory of
Pure Form.
The
Shoemakers elude easy interpretation or assessment, and so they continue to inspire
both – an analysis of fate of the individual, who is helpless against
totalitarianism and inevitable perversions of every authority. It is truly
terrifyingly modern art – prophetic in
the image of degradation of the system of values and all the achievements of
our civilization, a civilization which – like a revolution – devours its own
children.
The
soundtrack uses fragments of the song “Der Zwerg” by Franz Schubert,
traditional song “Bandiera rossa” (words by Carlo Tuzzi) and traditional
Bavarian music.
piątek / Friday
16/06, 18:00 – scena kameralna BTL
/ studio stage BTL
czas trwania spektaklu / duration of performance: 100 min
fot. Krzysztof Bieliński